LG in beeld - De smartphone hoort thuis in de gereedschapskoffer van de installatie- en servicemonteurs

Lees het tweede artikel van de serie LG in beeld. In deze serie leert u het team achter LG Air Solutions beter kennen. In het tweede artikel introduceren wij Martin Pennings, Service manager bij LG Air Solutions. Hij vertelt over de smartphone als hulpmiddel voor monteurs en zijn trots, de LG service app.

De smartphone hoort thuis in de gereedschapskoffer van de installatie- en servicemonteurs

De tijd dat servicemonteurs met een eenvoudige multimeter storingen kwam verhelpen aan airco-installaties ligt ver achter ons. Vroeger waren de systemen minder geavanceerd, omdat ze niet veel elektronica bevatten. Tegenwoordig lijken ze steeds meer op computers en zijn softwareprogramma's nodig om letterlijk in het systeem te kunnen kijken. Waarom is het ontwikkelen en beschikbaar maken van service tools noodzakelijk?

Technologische ontwikkelingen maken dat monteurs steeds meer moeten weten van de apparaten, terwijl de apparaten steeds complexer worden. Om deze apparaten toegankelijk te maken, heeft LG 'Service Tools’ ontwikkeld, zoals de Mobile LGMV-app voor onderhoud en de LG Service App. Het voordeel van LG, een wereldspeler met diverse bedrijfstakken, is dat de kennis van het ontwikkelen van een app al in huis is, waardoor de andere divisies daar eenvoudig van kunnen profiteren. De drempel om specifieke tools te ontwikkelen is lager en zo kan er meer moeite worden gestoken in het optimaliseren van de digitale hulpmiddelen. 

Producten zo toegankelijk mogelijk maken

De LG 'Service Tools' zijn eenvoudig te gebruiken, ook voor de monteurs die er niet geregeld mee werken. Dat is belangrijk omdat monteurs vaak in aanraking komen met diverse merken met ieder een eigen gebruikshandleiding. Diepgaande kennis van de apparaten ontbreekt, omdat monteurs simpelweg niet alles kunnen weten van ieder merk. Het is daarom de taak van de producenten om hun producten zo toegankelijk te maken dat monteurs efficiënt kunnen werken en gegevens kunnen zien die, zonder het gebruik van de service-tool, niet of nauwelijks waarneembaar zijn.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone, LG speelt hierop in door het ontwikkelen van service-tools die kunnen worden gebruikt op de smartphone. Hierdoor hebben de monteurs de service-tools altijd bij de hand. De smartphone met LGMV maakt een directe wifi-verbinding met de wifi-module die wordt aangesloten op de airconditioning. Monteurs zien in hun app alle sensoren en systeemwaardes en kunnen dus veel dieper in het airco-systeem van LG kijken. Zo zien zij eenvoudig waar het probleem zit en kunnen de juiste conclusie trekken. Bijkomend voordeel is dat de monitoring ook vanuit binnen kan worden voortgezet als het weer te slecht is om buiten (op het dak) te blijven.

Apps maken de monteurs sneller en het werk eenvoudiger

De smartphone maakt monteurs tevens flexibel, want zij hebben geen extra notebook nodig om hun werk uit te voeren. Een notebook is duur, zwaar en diefstalgevoelig, met een smartphone voorkom je die problemen. De monteurs hebben het monitoringsprogramma letterlijk altijd bij de hand en kunnen direct aan het werk als de wifi-module wordt aangesloten. Dat scheelt tijd voor monteurs en zo wordt het complexe werk eenvoudiger gemaakt. De combinatie van de handzame hardware en de LGMV-app maakt het steeds complexer wordende airconditioning-apparaat toegankelijk voor installatie- en servicemonteurs.

LG gaat zelfs nog een stapje verder met de LG Service App: deze afzonderlijke storingscode-applicatie bevat namelijk alle storingscodes. In plaats van alleen de standaard uitleg, is door LG de veldervaring toegevoegd aan die code. Iedere code bevat tips en trucs met wat een monteur in het verleden al heeft meegemaakt, zoals bijvoorbeeld een tip om op een specifieke plek te kijken of handeling uit te voeren om de storing op te lossen. Zo hoeven de monteurs niet zelf het wiel uit te vinden, maar kunnen zij sneller en gerichter aan het werk en is het probleem eerder verholpen. 

Eenvoudig, snel en meer tijdwinst

Verder is een handzame koudemiddelcalculator in de storingscode-app toegevoegd. Met dit hulpmiddel is het berekenen van de juiste koudemiddelinhoud eenvoudig, snel en voorkomt het maken van rekenfouten.

Hoe ervaren de monteur ook is, LG heeft Service Tools beschikbaar die zijn werk nog sneller en eenvoudiger maken. De smartphone is tegenwoordig een prima, bijna onmisbaar hulpmiddel in het dagelijks leven. Het mag dan geen fysiek gereedschap heten, maar de smartphone past ook prima in de gereedschapskoffer van de monteur.

Javascript should be enabled to use this form.

Meer weten over onze producten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Zou je dit veld nog in willen vullen?
Zou je dit veld nog in willen vullen?
Zou je dit veld nog in willen vullen?
Zou je dit veld nog in willen vullen?
 

Referenties